Versleten distributieketting van de 4.4 V8 Range Rover motoren (generatie BMW M62). M62TUB44 motoren.

Bij de generatie 4.4L motoren zijn vaak problemen met de distributie. Deze motoren zijn enkel geleverd in de Land Rover Range Rover III (L322) van het bouwjaar 2002 tot en met 2005. Zowel het rekken van de ketting, het verslechteren van de spanners en de nokkenasverstellers kunnen aanzienlijke problemen verzorgen voor de motorloop met permanente motorschade tot gevolg. Als het probleem niet snel genoeg wordt aangepakt dan kunnen de reparatiekosten tot viervoud oplopen. 

De kettingen van deze motoren geven vaak problemen na het bereiken van een kilometerstand van ca. 200.000. Het komt ook voor dat de kettingproblemen eerder voorkomen dan deze kilometerstand, de oorzaak is dan vaak korte ritjes of slecht onderhoud. Het probleem van de opgerekte kettingen kun je vaak al horen bij een koude start. Je hoort dan een flinke ratel op het moment van starten. 

Dit type motoren komen voor in de volgende modellen:

  • Range Rover 2002-2005 (L322)
  • BMW X5 2000-2004 (E53)
  • BMW 5-serie 1995-2003 (E39)
  • BMW 7-serie 1999-2004 (E38)


M62 B44 (non vanos, enkel in oudere BMW-modellen geleverd)

M62 TUB44 (met vanos, enkel dit type is in de Range Rover geleverd en latere BMW-modellen).

Doordat de grote ketting van deze motoren rekt, wordt deze te lang. Er is bij deze ketting één spanner gemonteerd die met oliedruk ervoor zorgt dat de ketting altijd strakgespannen blijft. Naarmate de ketting rekt, en dus langer wordt, kan de spanner onvoldoende spanning op de ketting houden omdat deze te ver uit moet spannen voor zijn kunnen. Het gevolg hiervan is dat de ketting niet meer strak spant en het symptoom is in het eerste opzicht dat je deze zal gaan horen klapperen. Indien er een klapperend, slepend, ratelend geluid onder de motorkap vandaan komt, zal het niet lang meer gaan duren voordat dit defect serieuze problemen gaat geven. Als je te lang wacht met de reparatie hiervan, kun je als gevolg krijgen dat de ketting verspringt of zelfs breekt. Als dat gebeurt, kan de motor zoveel schade oplopen dat de enige oplossing een volledige motorrevisie zal zijn of dat er zelfs een nieuwe motor gekocht moet worden. Hoort u de ketting klapperen, ratelen of slepen, zet dan direct de motor af en maakt een afspraak voor het vervangen van de ketting. Bij vertoningen van dit defect wordt het sterk afgeraden om nog met de auto te rijden en laat deze afslepen naar de garage die deze reparatie voor u mag uitvoeren. Dit zou bijvoorbeeld bij ons kunnen. 

Mogelijk symptomen van een defect van de kettingen:

  • Slepend geluid uit de motor
  • Ratelend geluid uit de motor
  • Klapperend geluid uit de motor
  • Branden van het motormanagement lampje (diverse foutcodes zijn aan de kettingen te relateren)
  • Vermogensverlies van de motor
  • Schokkend of onregelmatig lopen van de motor


De oplossing van dit probleem is het vervangen van de distributiekettingen inclusief spanners, spanrails, geleiders, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie. Let hierbij alstublieft op. Er zijn aanbieders actief met scherpe prijzen die de nokkenasverstellers niet mee vervangen. Dit is ca. 1100 goedkoper om uit te laten voeren met alle risico’s van dien. De nokkenasverstellers zijn namelijk ook een zwak punt en mogen, wil je de reparatie succesvol afronden, niet achterwege blijven. Het risico van het niet mee vervangen van de nokkenasverstellers is dat de volledige reparatie weer opnieuw uitgevoerd moet worden als deze binnen de kortste keren een probleem gaan geven.

Wij bieden de bovengenoemde reparatie voor een pakket prijs waarbij de volledige timing en dus de kettingen, spanners, spanstukken, spanrails, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie vernieuwd worden. 

Reparatiekosten: €3.500,- inclusief BTW.

Boek nu een kettingreparatie via onze website en ontvang een gratis 50-punten voertuig check en advisering t.w.v. €125,- cadeau.

U krijgt bij ons standaard 1 jaar garantie op deze reparatie.

P0011 - 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vervroegd of systeemprestatie - cilinderrij 1.: Laatste gebeurtenis-'minimum' signaal

P0012 - 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vertraagd - cilinderrij 1.: Laatste gebeurtenis-plausibiliteit.

P0020 - 'A' nokkenaspositie; actuator; circuit - cilinderrij 2.: Laatste gebeurtenis-signaalstoring.

P0021 - 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vervroegd of systeemprestatie - cilinderrij 2.: Laatste gebeurtenis-'minimum' signaal.

P0022 - 'A' nokkenaspositie - Ontstekingsverstelling te veel vertraagd - cilinderrij 2.: Laatste gebeurtenis-plausibiliteit.