Ketting reparatie AJ133 508ps en 508pn

Versleten distributieketting van de 5.0 V8 Range Rover en Jaguar motoren.

Bij de generatie 5.0L motoren van Jaguar en Land Rover zijn veel problemen met de distributie. Zowel het rekken van de ketting, het verslechteren van de spanners en de nokkenasverstellers kunnen aanzienlijke problemen verzorgen voor de motorloop met permanente motorschade tot gevolg. Als het probleem niet snel genoeg wordt aangepakt, kunnen de kosten oplopen tot een viervoud. 

De kettingen van deze motoren kunnen al problemen geven na 5 jaar na productiedatum. Het probleem van de opgerekte kettingen kun je vaak al horen bij een koude start of bij verhoogd stationair toerental (vanaf 2500 rpm). In de eerste jaren dat deze motoren geleverd werden is nog het oude type gemonteerd waarvan later de spanners en spanrails werden gemodificeerd. De latere generatie geeft minder problemen maar helaas komt het kettingprobleem hierbij ook vaak voor. Een van de voornaamste oorzaken is de te lange olie interval en te dunne (origineel) voorgeschreven olie. Zo goed als ieder Land Rover of Jaguar model geleverd met de AJ133; 508pn of 508ps motor krijgt te maken met opgerekte kettingen of defecte nokkenasverstellers. In de volgende modellen komt dit type motor voor:

  • Range Rover 2009-2013 (L322)
  • Range Rover Sport 2009-2013 (L320)
  • Land Rover Discovery 4 2009-2013 (L319) (enkel ongeblazen)
  • Range Rover 2012-2022 (L405)
  • Range Rover Sport 2013-2022 (L494)
  • Range Rover Sport SVR 2013-2022 (L494)
  • Range Rover Velar SVR 2019-2022 (L560)
  • Land Rover (NEW) Defender 2021-2023 (L663)
  • Jaguar XK 2009-2015 
  • Jaguar XJ 2009-2021
  • Jaguar XF 2008-2015
  • Jaguar F-Type 2013-2023
  • Jaguar F-Pace 2015-2023


Simpel gezegd zijn bij Jaguar en Land Rover vanaf 2009 alle benzine V8 motoren precies dit type motor. De AJ133 wordt deze motor genoemd, hiervan is de 508pn de atmosferische variant en de 508ps de geblazen variant met een supercharger. Deze Superchargers gaan ook nog wel een stuk, lees hierover meer in deze post waar we je ook vertellen over een voordelige oplossing hiervan.

Doordat de kettingen van deze motoren rekken, wordt deze te lang. Er is bij beide kettingen een spanner gemonteerd die met oliedruk ervoor zorgt dat de kettingen altijd strakgespannen blijft. Naarmate de ketting rekt, en dus langer wordt, kan de spanner onvoldoende spanning op de ketting houden omdat deze te ver uit moet spannen voor zijn kunnen. Het gevolg hiervan is dat de ketting niet meer strak spant en het symptoom is in het eerste opzicht dat je deze zal gaan horen klapperen. Indien er een klapperend, slepend, ratelend geluid onder de motorkap vandaan komt, zal het niet lang meer gaan duren voordat dit defect serieuze problemen gaat geven. Als je te lang wacht met de reparatie hiervan, kun je als gevolg krijgen dat de ketting verspringt of zelfs breekt. Als dat gebeurt, kan de motor zoveel schade oplopen dat de enige oplossing een volledige motorrevisie zal zijn of dat er zelfs een nieuwe motor gekocht moet worden. Hoort u de ketting klapperen, ratelen of slepen, zet dan direct de motor af en maakt een afspraak voor het vervangen van de kettingen. Bij vertoningen van dit defect wordt het sterk afgeraden om nog met de auto te rijden en laat deze afslepen naar de garage die deze reparatie voor u mag uitvoeren. Dit zou bijvoorbeeld bij ons kunnen. 

Mogelijk symptomen van een defect van de kettingen:

  • Slepend geluid uit de motor
  • Ratelend geluid uit de motor
  • Klapperend geluid uit de motor
  • Branden van het motormanagement lampje (diverse foutcodes zijn aan de kettingen te relateren)
  • Vermogensverlies van de motor
  • Schokkend of onregelmatig lopen van de motor

De oplossing van dit probleem is het vervangen van de distributiekettingen inclusief spanners, spanrails, geleiders, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie. Let hierbij alstublieft op. Er zijn aanbieders actief met scherpe prijzen die de nokkenasverstellers niet mee vervangen. Dit is ca. 1200 goedkoper om uit te laten voeren met alle risico’s van dien. De nokkenasverstellers zijn namelijk ook een zwak punt en mogen, wil je de reparatie succesvol afronden, niet achterwege blijven. Het risico van het niet mee vervangen van de nokkenasverstellers is dat de volledige reparatie weer opnieuw uitgevoerd moet worden als deze binnen de kortste keren een probleem gaan geven.

Wij bieden de bovengenoemde reparatie voor een pakket prijs waarbij de volledige timing en dus de kettingen, spanners, spanstukken, spanrails, nokkenasverstellers, pakkingen, oliefilter en olie vernieuwd worden. 

Reparatiekosten: €4.950,- inclusief BTW.

Boek nu een kettingreparatie via onze website en ontvang een gratis 50-punten voertuig check en advisering t.w.v. €125,-.

U krijgt bij ons standaard 1 jaar garantie op deze reparatie.

Voordelen:

  • Op korte termijn in te plannen
  • De Land Rover, Range Rover of Jaguar ‘s Maandags brengen en voor het weekend weer ophalen.
  • Meer expertise m.b.t. Range Rover en overig advies

Foutcodes waaruit kan blijken dat de ketting vervangen moet worden (let op, laat u zich hierin altijd adviseren door een specialist):

P0010 of (P0010-00) - Circuit actuator inlaatnokkenasstand (A) / open (rij 1) - geen subtype-informatie

P0011 of P0011-00 - Timing van inlaatnokkenasstand (A) - overmatig vervroegd (rij 1) - geen subtype-informatie

P0011 of P0011-71 - Inlaatnokkenas (A) - positieverstelling overmatig vervroegd (rij 1) - actuator zit vast

P0013 of (P0013-00) - Circuit actuator uitlaatnokkenasstand (B) / open (rij 1) - geen subtype-informatie

P0014 of P0014-00 - Timing van uitlaatnokkenasstand (B) - overmatig vervroegd (rij 1) - geen subtype-informatie

P0014 of P0014-71 - Timing van uitlaatnokkenasstand (B) - overmatig vervroegd (rij 1) - actuator zit vast

P0016 of P0016-00 - Krukasstand – correlatie nokkenasstand – rij 1, sensor A – geen subtype-informatie

P0016 of P0016-76 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 1, sensor A - op verkeerde plaats aangebracht

P0016 of P0016-79 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 1, sensor A - defect mechanische verbinding

P0017 of P0017-00 - Krukasstand - correlatie van nokkenasstand - cilinderrij 1 sensor B - geen subtype-informatie.

P0017 of P0017-76 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 1, sensor B - op verkeerde plaats aangebracht

P0017 of P0017-79 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 1, sensor A - defect mechanische verbinding

P0018 of P0018-00 - Krukasstand – correlatie van nokkenasstand – cilinderrij 2 sensor A – geen subtype-informatie

P0018 of P0018-76 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 2, sensor A - op verkeerde plaats aangebracht

P0018 of P0018-79 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 2, sensor A - defect mechanische verbinding

P0019 oif P0019-00 - Krukasstand - correlatie van nokkenasstand - cilinderrij 2 sensor B - geen subtype-informatie

P0019 of P0019-76 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 2, sensor B - op verkeerde plaats aangebracht

P0019 of P0019-79 - Krukasstand - correlatie nokkenasstand - rij 2, sensor A - defect mechanische verbinding

P0020 of P0020-00 - Circuit actuator inlaatnokkenasstand (A) / open (rij 2) - geen subtype-informatie

P0021 of P0021-00 - Timing van inlaatnokkenasstand (A) overmatig vervroegd (rij 2) – geen subtype-informatie

P0021 of P0021-71 - Inlaatnokkenas (A) - positieverstelling overmatig vervroegd (rij 2) - actuator zit vast

P0023 of P0023-00 - Circuit actuator uitlaatnokkenasstand (B) / open (rij 2) - geen subtype-informatie

P0024 of P0024-00 - Timing van uitlaatnokkenasstand (B) - overmatig vervroegd (rij 2) - geen subtype-informatie

P0024 of P0024-71 - Uitlaatnokkenas (B) - positieverstelling overmatig vervroegd (rij 2) - actuator zit vast

P000A of P000A-00 - Trage reactie rij 1 inlaatnokkenasstand (A) - Geen subtype-informatie

P000B of P000B-00 - Trage reactie rij 1 uitlaatnokkenasstand (B) - geen subtype-informatie

P000C of P000C-00 - Trage reactie rij 2 inlaatnokkenasstand (A) - geen subtype-informatie

P000D of P000D-00 - Trage reactie rij 2 uitlaatnokkenasstand (B) - geen subtype-informati


De 5.0 L motoren van Land Rover en Jaguar zijn er gevoelig op de kettingen. Door slechte smering rekken deze kettingen al met een veel te lage kilometerstand op en kunnen deze gaan klapperen. Doordat er te veel rek om komt en de spanner de ketting onvoldoende kan opspannen, loop je het risico dat deze te veel te voortduren krijgt en kan breken. Wanneer de ketting breekt, kun je de motor afschrijven. Het is dus altijd aan de orde dat de distributie perfect moet zijn voor een lange levensduur van de motor.