Onze definitie van een youngtimer: ‘Een auto van vijftien jaar of ouder met moderne rijeigenschappen, die zich in een uitstekende staat verkeert, voor de liefhebber of voor voordelig zakelijk gebruik’. Het zakelijk rijden van een youngtimer is financieel stukken voordeliger dan een nieuwe(re) auto. Voor een zakelijke youngtimer geldt namelijk een apart bijtellingstarief, dat een kostenbesparing oplevert tot duizenden euro’s op jaarbasis.
Aanschaf en bijtelling nieuwe auto
De aanschaf van een nieuwe auto voor de zaak pakt niet altijd voordelig uit. Zodra u de auto op naam zet, bent u een flink deel van uw geld kwijt. Als u met de auto wegrijdt, is hij niet meer nieuw, dus een stuk minder waard. Indien u de auto ook privé wilt rijden, krijgt u te maken met de bijtelling. U mag de autokosten weliswaar aftrekken, maar dient elk jaar een percentage van de nieuwwaarde van de auto bij het inkomen op te tellen. Ook al is de auto vijf of tien jaar oud, dan geldt nog steeds de aanschafwaarde voor de bijtelling.
Aanschaf en bijtelling youngtimer
Met een youngtimer ligt dat anders. Een youngtimer is een auto die vijftien jaar of langer geleden voor het eerst op kenteken is gezet. De aanschafwaarde is laag: voor slechts enkele duizenden euro’s koopt u al een model in het premiumsegment. Voor deze auto’s geldt een apart bijtellingstarief van 35 procent van de dagwaarde. Ook al rijdt u een Land Rover Range Rover uit 2005 met een cataloguswaarde van 125.000 euro, voor de bijtelling geldt de veel lagere dagwaarde. De dagwaarde zal na verloop van tijd alleen maar zakken, deze kunt u dan ook ieder jaar naar beneden bijstellen. De dagwaarde ligt overigens veelal lager dan de marktwaarde van uw youngtimer.
Ondertussen profiteert u wel volop van alle voordelen van een zakelijke youngtimer. Alle kosten mogen worden afgetrokken van de winst. Van reparaties tot brandstof, tol, parkeergeld, de wegenbelasting en de wasstraat. Al deze kosten brengen het bedrag waarover u belasting betaalt, verder omlaag. Terwijl er een zeer lage bijtelling wordt opgeteld bij uw winst. De fiscus betaalt dus flink mee aan uw auto, en dat pakt jaarlijks tot duizenden euro’s voordeliger uit. Eventuele hogere onderhoudskosten voor uw youngtimer worden ruimschoots gecompenseerd.
Rekenvoorbeeld: Jong gebruikte Volkswagen Golf, Range Rover vs Range Rover youngtimers
Ter illustratie onderstaand rekenoverzicht [met Range Rover natuurlijk]:
Merk en Model | Volkswagen Golf 1.5tsi (model 2020) | Range Rover 2.0 P400e (model 2020) | Land Rover Range Rover youngtimer (model 2004) | Range Rover Sport Youngtimer (model 2005) |
Bijtelling | 22% | 22% | 35% | 35% |
Bijtellingswaarde | € 35.486 | € 135.925 | € 9000 | € 13000 |
Bijtelling per jaar (uitgaande van 40,85%) | € 3.189 | € 12.216 | € 1286 | € 1858 |
Bijtelling per maand | € 266 | € 1.018 | € 107 | € 154 |